Afdeling Noord-Holland

PINK! Noord-Holland heeft het druk. We organiseren voortdurend nieuwe evenementen: lezingen, debatten, workshops, uitstapjes, borrels en meer. De politiek draait om ideeën en wij vinden het belangrijk dat we deze met elkaar én met de buitenwereld kunnen delen.

We trekken samen de straten op, werken zij aan zij toe naar een groene maatschappij en kunnen jouw hulp daarbij altijd goed gebruiken. Van Texel tot aan het Gooi, iedereen is bij ons welkom!

Voorzitter

Contactpersoon voor het landelijk bestuur en zit vergaderingen voor.

Secretaris

Beheert de afdelingsmail, zorgt dat de begroting goed wordt benut en handelt declaraties af.

Penningmeester

Zorgt dat de begroting goed wordt benut en handelt declaraties af.

Fabian (hij/hem)

Ik ben Fabian (hij/hem), geboren in 2003 en opgegroeid in Bleiswijk. Inmiddels woon ik in Amsterdam en mocht ik voorzitter worden van deze afdeling. Ik studeer jazz saxofoon aan het conservatorium hier en ik maak me hard binnen de partij en daarbuiten voor thema's zoals Vrede, Volkshuisvesting, Veganisme en een betere Verdeling van de rijkdom!

Lente (zij/haar)

Hi, ik ben Lente Zonneveld (zij/haar). Ik ben geboren in 's-Hertogensbosch, maar sinds m'n eerste levensjaar woon ik in Amstelveen. Al 3 jaar ben ik lid bij PINK! om me in te zetten voor een mooiere wereld.

Tim (hij/hun)

Hi, ik ben Tim, 23 jaar oud. Ik woon en studeer in Amsterdam. Vanwege mijn passie voor duurzaamheid en dierenwelzijn ben ik ooit bij PINK! beland en nu in onze mooie afdeling actief als penningmeester.

Bestuurslid Politiek

Contactpersoon voor andere PJO's en fracties van de PvdD.

Bestuurslid Pers & Promo

Helpt met ledenwerving en beheert de social media.

Bestuurslid Acties

Amarantha (zij/haar)

Ik ben Amarantha, ik woon in Amsterdam en studeer daar aan de UvA politicologie met het doel om me effectief in te kunnen zetten voor een klimaatbewust, humanitair en diervriendelijk Nederland. In mijn vrije tijd speel ik graag basgitaar en lees ik veel.

Fender

...

Vacature

PINK! Noord-Holland is op zoek naar bestuurslid acties. Lijkt deze functies jou leuk? Laat het ons snel weten via noord-holland@pinkpolitiek.nl. Bestuurservaring is niet vereist, enthousiasme wel!

Afdeling Overijssel

Ons doel is om jongeren in hun kracht te zetten op het gebied van politiek en onze kernwaarden:  mededogen, duurzaamheid, persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid. Dit doen wij o.a. door op een laagdrempelige manier leuke en informatieve activiteiten te organiseren. Wij willen graag een duurzaam en progressief geluid laten horen in Overijssel!

Onze afdeling is in helaas momenteel niet actief. Wil jij iets organiseren in Limburg?
Mail naar organisatie@pinkpolitiek.nl. Wij helpen je verder en kunnen budget en ondersteuning geven.

Voorzitter

Contactpersoon voor het landelijk bestuur en zit vergaderingen voor.

Secretaris

Beheert de afdelingsmail en houdt contact met de leden.

Bestuurslid Pers & Promo

Helpt met ledenwerving en beheert de social media.

Vacature

Overijssel is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Lijkt een van deze functies jou leuk? Laat het ons snel weten via organisatie@pinkpolitiek.nl.

Vacature

Overijssel is op zoek naar een nieuwe secretaris! Lijkt een van deze functies jou leuk? Laat het ons snel weten via organisatie@pinkpolitiek.nl.

Vacature

Overijssel is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Lijkt een van deze functies jou leuk? Laat het ons snel weten via organisatie@pinkpolitiek.nl.

Jij?

Vacature

Overijssel is op zoek naar een nieuwe penningmeester, bestuurslid politiek en bestuurslid acties! Lijkt een van deze functies jou leuk? Laat het ons snel weten via overijssel@pinkpolitiek.nl.

Voorjaarscongres 2026

30 en 31 mei

Het eerstvolgende congres begint over:

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Congressen
De AV is het hoogste orgaan van PINK!. De leden komen bijeen om samen te bepalen hoe onze beweging zich verder moet ontwikkelen.

Koers vereniging
Dit congres gaan we onder andere nieuwe bestuursleden verkiezen, worden er amendementen op het politiek programma besproken en is er weer een bestuursverantwoording. Ook zullen er weer twee interessante sprekers te gast zijn. Voor meer info en de agenda, scroll naar beneden.

Eerstvolgende congres
Het volgende congres zal plaatsvinden op 30 en 31 mei. Op pink.banster.nl vind je meer informatie over o.a. het programma en aanmelden naarmate het congres dichterbij komt.

Praktische informatie

Op deze pagina vind je in aanloop naar het congres een overzicht van de praktische informatie en de mogelijkheid om amendementen in te dienen. Alle Inhoudelijke documenten zoals amendementen, moties, bestuursadviezen, jaarverslagen, etc.  zullen niet hier, maar op Banster geüpload worden (zie de knop linksboven of klik hier).

Lukt het niet om in te loggen op Banster of heb je nog geen inloggegevens aangevraagd? Stuur dan een mail naar administratie@pinkpolitiek.nl. Gebruik het mailadres waarmee je lid bent van PINK!. Het kan enkele dagen duren voordat je reactie krijgt.

Wil je een volmacht aanvragen? Mail je aanvraag naar info@pinkpolitiek.nl

F.A.Q.

Om moties en amendementen in te dienen moet je hier klikken

Voor het Congres vergoedt PINK! je reiskosten. Het declaratieformulier vind je op pink.banster.nl/documenten.

Met het openbaar vervoer

  • Kijk zeker eerst of het mogelijk is om met meerdere leden samen te reizen naar de AV. Dit kan met NS Groepsretour. Als dit niet mogelijk is, ga dan na of het voordelig is om een dagretour te kopen;
  • Bewaar goed je ticket of zorg voor een uitdraai van je OV-reishistorie met vermelding van de kostprijs van je traject. (Zie hiervoor de website www.ov-chipkaart.nl);
  • Vul het declaratieformulier in;
  • Stuur het formulier naar penningmeester@pinkpolitiek.nl.

Kom je met de auto?

  • Meld dit bij je afdeling, en geef aan hoeveel extra plaatsen je beschikbaar hebt;
  • Bereken het aantal km dat je hebt gereisd met de auto van en naar de AV;
  • Vul het declaratieformulier in;
  • Vermeld daarbij je vertreklocatie en het aantal gereden km;
  • Stuur het formulier naar penningmeester@pinkpolitiek.nl.

Over organisatie en stemmingen
Voor vragen over de organisatie van het congres, de dagplanning en procedure van stemmingen kan er contact opgenomen worden met de congresorganisatie. Mail naar congres@pinkpolitiek.nl, dan zullen zij je verder helpen. 

Over inloggegevens ledenwebsite
Lukt het inloggen niet of heb je nog geen inloggegevens voor de ledenwebsite? Stuur dan een mail naar administratie@pinkpolitiek.nl

Overig
Mail naar congres@pinkpolitiek.nl of bericht een landelijk bestuurslid als je een andere vraag hebt.

Dit keer is het mogelijk om gratis te blijven overnachten in de buurt van het congres! Meld je daarvoor zo snel mogelijk en uiterlijk 24 april aan.

Stichting Nu de Toekomst
Mennonietenweg 15a, 6702 AB Wageningen

*Reiskosten mag je achteraf declareren!

Het volledige programma wordt op 30 april gepubliceerd op pink.banster.nl

Het thema van dit congres is ‘Feminisme’

De vacatures voor Secretaris, bestuurslid Educatie & Activisme en de Kascommissie zijn nog open!

De functieomschrijvingen zijn eerder gedeeld via de mail en zijn te lezen op Banster, met vragen mag je altijd een mailtje sturen naar secretaris@pinkpolitiek.nl.

De deadline om te solliciteren is verlengd naar 14 april 23:59. Stuur dus voor die tijd een mailtje naar sollicitatie@pinkpolitiek.nl met je CV en motivatiebrief/filmpje!

 Wil je je op het congres? Stuur dan een email naar info@pinkpolitiek.nl. Op het congres wordt er over alle kandidaten gestemd.

De dagvoorzitter van dit congres is Deva Waal (zij/haar)

  • Aanmelden congres met overnachting – 24 april
  • Moties en amendementen indienen met optie voor feedback – 5 mei
  • Moties en amendementen indienen zonder optie voor feedback – 22 mei

 

Let op: Elk lid heeft altijd het recht om te komen opdagen bij congressen, alleen doen wij een dringende oproep om je voor de deadline aan te melden. 

Hoe meer handen helpen, hoe makkelijker het congres verloopt. Geef in het aanmeldformulier op Banster aan of jij wil meehelpen tijdens het congres. Bijvoorbeeld door te notuleren of congresondersteuner te zijn. 

De locatie is volledig rolstoeltoegankelijk.Er is mogelijkheid voor slechthorenden om vooraan te zitten en op aanvraag kan een gebarentolk aanwezig zijn.  Kunnen we het congres op een manier toegankelijker voor je maken of heb je hier vragen over? Meld het dan via het aanmeldformulier of stuur een email naar info@pinkpolitiek.nl.

Aanwezig zijn bij een eerste congres kan spannend voelen. Daarom koppelen we bij PINK! congressen graag de meer ervaren leden aan de nieuwere leden, zodat iedereen kan meekomen. Bij het aanmeldformulier kan je aangeven of je een buddy wilt, of er een wilt zijn voor iemand.

Impressie

Afdeling Zuid-Holland

Het doel van PINK! afdeling Zuid-Holland is om jongeren in onze provincie te betrekken bij politiek, en zich daarin te laten ontwikkelen. Wij willen dat iedere (potentiële) idealist de kans krijgt om in een positieve omgeving betrokken te raken bij onze beweging.

Voorzitter

Contactpersoon voor het landelijk bestuur en zit vergaderingen voor.

Secretaris

Beheert de afdelingsmail en houdt contact met de leden.

Bestuurslid Politiek

Contactpersoon voor andere PJOs en fracties van de PvdD.

Vacature

PINK! Zuid-Holland heeft op dit moment geen voorzitter. Lijkt het jou leuk om dit op te pakken en het afdelingsbestuur te komen versterken? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar zuid-holland@pinkpolitiek.nl !

Nina

Hoi! Ik ben Nina (zij/haar), secretaris voor het Zuid-Hollandse bestuur. Ik woon in Leiden, waar ik politicologie studeer aan de universiteit. Naast mijn studie ben ik communicatiemedewerker voor de PvdD-fractie in Leiden, aai ik alle katten die ik tegenkom en speel ik graag allerlei soorten spelletjes. Ik ben lid geworden van PINK! om samen met andere bezorgde jongeren een vuist te maken tegen alles wat en iedereen wie schadelijk is voor onze aarde!

Tristan

Hallo! Ik ben Tristan, woonachtig in het prachtige Dordrecht. In het dagelijks leven ben ik commissielid in de gemeenteraad namens de PvdD. Daarnaast ben ik evenementenhulpverlener bij het Rode Kruis. In mijn vrije tijd wandel ik graag en bezoek ik daarnaast met regelmaat een museum of concert. Voor PINK! Zuid-Holland ben ik actief als bestuurslid politiek. In deze functie hoop ik onze leden te kunnen ondersteunen in hun politieke ontwikkeling en ambities. Daarnaast heb ik regelmatig contact met andere PJO’s.

Bestuurslid Pers & Promo

Helpt met ledenwerving en beheert de sociale media.

Penningmeester

Zorgt dat de begroting goed wordt benut en handelt declaraties af.

Bestuurslid Acties

Zorgt dat er regelmatig activiteiten georganiseerd worden voor leden.

Vacature

PINK! Zuid-Holland heeft op dit moment geen bestuurslid Pers & Promo. Lijkt het jou leuk om dit op te pakken en het afdelingsbestuur te komen versterken? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar zuid-holland@pinkpolitiek.nl !

Kevin

Ik ben Kevin (1996), geboren in Spijkenisse en opgegroeid en woonachtig in schiedam. Ik studeer archeologie, ben nu bezig met mijn scriptie, maar wil niet verder in dit vakgebied. Wat ik wel wil doen is nog een raadsel. Ik ben groot fan van muziek (van klassiek tot metal) en ben dus regelmatig te vinden bij een concert. Verder hou ik van films en series kijken, en ben ook niet vies van een wandeling.

Madelief (Belle)

Hai hai! Ik ben Madelief (zij/die). Ik woon in Delft en ik zit in 6VWO in Den Haag, waar ik ook voorzitter ben van de leerlingenraad. Ik ben bij zo'n beetje alles van PINK!, dus kom me maar vinden, maar ben ook actief bij de PvdD en demonstreer vaker dan ik kan bijhouden. Het liefst ben ik zo vaak mogelijk omringd door veel lieve menselijke en niet-menselijke dieren (vooral katten), en anders door een goed boek. Mijn interesses liggen op dit moment bij filosofie, poëzie, fotografie, films en het grootkapitaal tegenzitten ฅ⁠^⁠•⁠ﻌ⁠•⁠^⁠ฅ

Scholierenstaking voor het klimaat

DEN HAAG,  3 september | Scholieren en leden van PINK!, de jongerenorganisatie van de Partij voor de Dieren, staken morgen voor het parlement uit protest tegen de onverschilligheid van de Nederlandse staat over klimaatverandering. Zij doen dit uit solidariteit met Greta Thunberg, het Zweedse meisje dat een internationaal voorbeeld is geworden voor jongeren die hun ongenoegen uiten over het huidige, desastreuze beleid.

PINK! roept  alle middelbare scholieren op om samen het voorbeeld van de Zweedse scholier te volgen, en massaal te staken totdat de overheid bereid is hun toekomst serieus te nemen.  Het voortouw zal in Den Haag morgen worden genomen door Matt Kanters, leerling op het Udens College te Uden, maar iedereen is vrij om zich aan te sluiten.  Met de solidariteitsstaking op het Binnenhof vraagt PINK! aandacht voor het belang van adequaat klimaatbeleid. Zij roept de overheid op om voldoende ambitieuze stappen te nemen, en biedt het Terlouw-manifest als leidraad. Dit manifest is ondertekend door tien politieke jongerenorganisaties, waaronder die van de vier coalitiepartijen, en toont dat jongeren eensgezind zijn over het leefbaar willen houden van onze planeet.

Bovendien won Urgenda op 24 juni 2015 een rechtszaak tegen de Nederlandse staat, die zij had aangeklaagd voor nalatigheid bij het tegengaan van klimaatverandering. Hiermee brengt de staat de nationale veiligheid in gevaar. De reactie van de overheid op de uitspraak van de rechter was niet om haar beleid aan te passen om onze veiligheid te beschermen, maar om in hoger beroep te gaan.

De schrijver en wetenschapper Isaac Asimov sprak al over klimaatverandering als een existentieel probleem dat grensoverschrijdend is en waar de mensheid zich als geheel tegen moet verzetten. “De onverschilligheid van onze regeringen over stemloze generaties is net zo universeel,” stelt Matt, “en moet net zozeer bestreden worden.”

PINK! maant winkelend publiek in Leeuwarden tot soberheid

Uit de Leeuwarder Courant, Willem Bosma, Friesland

Het mensdom leeft op te grote voet. Met die boodschap stapten jonge leden van de Partij voor de Dieren woensdag op het winkelpubliek in hartje Leeuwarden af.

Aanleiding voor het folderen van jongerenorganisatie PINK! was de Earth Overshoot Day (EOD). Dit is de dag waarop de wereldwijde consumptie voedsel, kleding, huisvesting, spullen en brandstof het productie- en herstelvermogen van de planeet zou overtreffen.

Volgens een complexe berekening was dat dit jaar op 1 augustus. Tot 1970 heeft de aarde de mondiale consumptie kunnen bijhouden, nu staan er dus nog vijf maanden van interen op reserves voor de deur. ,,We moeten omschakelen’’, zegt PINK!-bestuurslid Marjolein Moeijes (26) uit Rotterdam. ,,Een plantaardig dieet kan een goede eerste stap zijn.’’

Voorzitter Sebastiaan Wolswinkel (24) is op de fiets uit Oldeberkoop gekomen, wat naar zijn oordeel ook helpt. Als wiskundige begrijpt hij dat er op de jaarlijkse berekening van een overconsumptiedag veel valt af te dingen.

,,Je bent een beetje aan het chargeren, maar mensen kunnen het idee wel bevatten. Studerende jongeren zeker. Ze kennen de dag maar al te goed dat de studiefinanciering op is.’’ Wolswinkel denkt dat jongeren, meer dan hun ouders, op zoek zijn naar ,,betekenis’’ en ,,echte waarde’’, in plaats van hun geluk te ontlenen aan luxe spullen en maaltijden.

Mensen die de uitputting van grondstoffen of voedselvoorraden wijten aan overbevolking, krijgen van de PvdD-jongeren lik op stuk. ,,Minder dan een kwart van alle mensen verbruikt driekwart van alle grondstoffen. Er zou genoeg kunnen zijn voor iedereen.’’

Om dat de illustreren bestaat er ook een Overshoot Day per land. In Qatar en Luxemburg hebben ze al in februari hun denkbeeldige rantsoen verbruikt. Nederland, de VS en Rusland schieten er in april overheen.

Voor een gering beslag op de aarde moet je op de Balkan en het Zuidelijk Halfrond zijn, met Vietnam als uitschieter. Daar valt de nationale overschrijding pas op 21 december. De PINK!-leden hopen dat ze de Nederlandse dag langs politieke weg naar achteren kunnen krijgen.

Mars voor de sluiting van slachthuizen

16 juni 2018, verslag door Peter de Weerd

Op zaterdag 16 juni organiseerde de dierenrechtenorganisatie Bite Back voor de eerste keer in Nederland de Mars voor de Sluiting van Slachthuizen. Wereldwijd wordt deze mars al langer gehouden in diverse steden, maar nu was ook Amsterdam aan de beurt. Een groep van zo’n 20 PINK!’ers toogde naar onze hoofdstad, om samen met honderden andere demonstranten uit het hele land Nederland te laten weten dat we een einde willen aan het dierenleed dat in slachthuizen plaats vindt.

De organisatie vroeg iedereen in het rood gekleed te komen, om het bloedvergieten in de slachthuizen te symboliseren. Van tevoren hadden een aantal van onze leden al banners en borden met protestleuzen als ‘Vlees is moord’ en ‘Animal exploitation ends with our generation’ gemaakt. We verzamelden voor het Centraal Station van Amsterdam aan het begin van de middag en liepen daarna naar de Dam, waar de demonstratie om 14:00 uur begon met een aantal toespraken. Ook waren er een aantal informatiekraampjes en kon je lekker plantaardig gebak kopen. Om half drie begon de mars, waarbij we een route door de binnenstad van Amsterdam liepen. Het geeft een geweldig gevoel dat je samen met honderden gelijkgestemde dierenvrienden voor het zelfde strijdt en tegelijkertijd op legale wijze het openbaar vervoer en overige verkeer mag hinderen!

Op twee plaatsen, het Rembrandtplein en het Leidseplein, hielden we een massale ‘die-in’. Gedurende een klein kwartier gingen alle demonstranten op de grond liggen alsof ze dood waren, terwijl er uit speakers akelige geluiden van dieren in slachthuizen klonken. Het moet een indrukwekkend gezicht zijn geweest voor omstanders, maar ook voor ons demonstranten was dit toch wel een emotionele ervaring.

Hierna ging de mars verder. We zweepten elkaar op en riepen leuzen als “Slachthuizen dicht!” en “Hun melk, niet van ons!”. Veel omstanders maakten foto’s en filmpjes en sommigen staken hun duim naar ons op. Halverwege de route kwamen we nog langs een veganistisch eettentje, waar we even stil stonden en de naar buiten gelopen medewerkers luid toejuichten en applaudisseerden, een erg leuk moment!

Tegen het einde van de middag was de mars afgelopen. Sommigen gingen ergens wat eten, anderen gingen moe maar voldaan weer naar huis. En een aantal echte PINK!-bikkels liepen diezelfde nacht nog de sponsorloop voor de Nacht van de Vluchteling!

Al met al voelde het goed om van ons te laten horen en geeft een demonstratie als deze weer nieuwe energie om te blijven strijden voor de rechten en het welzijn van dieren. Dat blijkt hard nodig, want hoe utopisch het doel van de mars eerst ook klonk, een week later werd dankzij onderzoek door RTL Nieuws bekend dat er ook in Nederland veel misstanden plaats vinden in slachthuizen. Dit was dan de eerste keer dat de Mars voor de Sluiting van Slachthuizen gehouden werd in Amsterdam, het zal niet de laatste keer zijn…

Actie-excursie Maastricht

24 februari 2018, verslag Leah Menting

Op zaterdag 24 februari gingen er een groep PINK!-leden vanuit heel Nederland op excursie naar Maastricht voor een leuk uitje naar de grotten van Maastricht, maar ook, heel belangrijk, om actie te voeren voor Varkens In Nood.

De dag begon eerst voor velen met een lange, gezellige reis naar Maastricht. We ontmoetten elkaar bij Fort Sint Pieter op de Sint-Pietersberg. Hier kregen we een rondleiding door het fort met interessante informatie over de geschiedenis van het fort. Vervolgens gingen we met de hele groep en de gids naar de grotten. Behalve dat de grotten heel indrukwekkend waren, konden we ook even opwarmen omdat het daar niet zo hard waaide als buiten. In de grotten waren heel mooie tekeningen op de muren te zien en bijna overal waar je keek stonden namen en data in de muren gekerfd.

Na de interessante rondleiding door de grotten zijn we ergens gaan picknicken, waarna we de stad in zijn gegaan om de actie voor te bereiden. In een cafeetje hebben we de plannen besproken en zijn alle nodige spullen uitgedeeld.  Daarna zijn we de winkelstraat in gegaan om alles op te zetten en de actie te beginnen. De actie voerden we tegen de ING omdat zij als bank veel geld steken in megastallen van onder andere de varkensbaron Straathof. Het is de bedoeling dat door het ophalen van handtekeningen we daar, in samenwerking met Varkens In Nood, ING mee kunnen stoppen. Ook hebben we op deze manier mensen bewust proberen te maken over het feit dat zij kiezen voor hun bank en dus deels meewerken aan deze financiering van de ING in megastallen (als zij hun geld op de ING hebben staan). Wij hopen hiermee dat mensen gaan nadenken over op welke bank zij hun geld zetten en dus waar hun geld in geïnvesteerd wordt.

Al met al vond ik het een zeer leerzame en actieve dag.