Manifest Oekraïne

Solidariteit met Oekraïne is solidariteit met het volk

De berichten uit Oekraïne maken één ding duidelijk: dit is een oorlog die niemand wilde, maar een
oorlog die Poetin heeft uitgelokt, met als gevolg de levens van honderden onschuldige burgers en het
levensonderhoud van honderdduizenden anderen. Solidariteit met Oekraïne moet solidariteit met het
volk betekenen.

DWARS en PINK! zijn daarom solidair met het Oekraïense volk, met de vluchtelingen die de oorlog
ontvluchten, met de burgers die vechten in een oorlog die ze niet begrijpen, met de families die hun
dierbaren hebben verloren, met de activisten die opkomen tegen tirannie – met alle slachtoffers van
deze oorlog die helaas de kosten ervan zal dragen.

Nu meer dan ooit moet de wereldgemeenschap solidair zijn en opstaan, en opkomen voor de
mensheid en de fundamentele rechten van de mens. De Nederlandse overheid moet er alles aan doen
om het humanitair recht in Oekraïne en mensenrechten in Oekraïne, Rusland en de EU zo goed
mogelijk te beschermen. Nu meer dan ooit moeten we de slachtoffers van deze inval in Oekraïne en
de tegenstemmen in Rusland beschermen en steunen.



Najaarscongres 2021 Zuivelse Indoctrinatie

 
Verslag najaarscongres
 
Het najaarscongres van 2021 op 23 en 24 november was een groot succes! In het teken van Zuivelse Indoctrinatie waren twee inspirerende sprekers aanwezig op het congres die veel konden vertellen over de problemen rondom de zuivelindustrie. Diëtist Lobke Faasen toonde ons op de zaterdag hoe de zuivelindustrie verschillende tactieken gebruikt om de gezondheid van melk ten onrechte aan te prijzen. Op de zondag vertelde de directeur van Animal Rights over het leed dat omgaat in de zuivelindustrie en hoe de zuivelindustrie dit leed verbergt. Met de kennis van deze sprekers in ons achterzak zullen we ons vast nog strijdvaardiger op kunnen stellen tegen de zuivelindustrie!
Behalve een plek voor inspirerende sprekers is het congres natuurlijk ook de plek voor onze algemene ledenvergadering (ALV), waar belangrijke beslissingen worden genomen. Ons politiek programma is herschreven door een kleine commissie en deze herschrijving is goedgekeurd op de ALV. Op dit herschreven programma zijn ook vele amendementen voorgesteld door de leden en behandeld op de ALV. Ook zijn diverse moties zijn grondig bediscussieerd, die het handelen van het bestuur en de vereniging als geheel verder bepalen.
Daarbovenop hebben ook verkiezingen plaatsgevonden. Als lid van de kascontrolecommissie (KasCo) is Laurens Kok verkozen met een controlerende functie op de penningmeester. Na voordracht door de sollicitatiecommissie heeft de ALV gekozen voor Lotte van den Heuvel voor de functie Pers & Promotie in het landelijk bestuur. Na een half jaar ad interim de functie te hebben vervuld is Nick Rinzema door de ALV verkozen tot bestuurslid Vorming & Ontwikkeling, tevens na voordracht door de sollicitatiecommissie. Als laatste is Guus Beckett door de ALV verkozen voor de functie penningmeester, met toezegging dat hij deze functie slechts een half jaar kan bekleden. Hiermee heeft het bestuur ook afscheid genomen van ex-penningmeester Indra Gesink en ex-bestuurslid Vorming & Ontwikkeling Fee Schot. Wij wensen de nieuwe bestuursleden veel succes in hun nieuwe functie en wensen de vertrekkende bestuursleden een voorspoedige toekomst.
 
Het congres was niet alleen een plek voor serieuze gesprekken en discussie gelukkig! In de pauzes (inclusief verzorgde vegan lunchpauze) hebben de leden genoeg kans gehad om weer bij te praten. Daarnaast gingen veel PINK!ers mee naar een lokale pizzeria voor vegan pizza op zaterdag voor extra gezelligheid. De zondag werd afgesloten met een rondleiding door de prachtige locatie van dit congres, de Burcht, een gebouw met belangrijke plek in de geschiedenis van Nederlandse vakbonden en de arbeidersbeweging.
Als laatste willen wij nog onze grote dank uiten naar iedereen die het congres mogelijk heeft gemaakt, waaronder de congrescommissie, de technische ondersteuning en de dagvoorzitters. Zonder jullie was er geen congres geweest!
Meer weten over de specifieke onderdelen van het congres? De uitslagen van de verkiezingen van moties en amendementen vind je op extranet!
 
De foto’s komen snel online!
 

Afdelingenbattle

Na de uitdaging van afdeling Noord-Holland hebben meerdere PINK!-afdelingen zich gemeld op 12 juni om zo veel mogelijk vuilniszakken te vullen met straatafval. Het was een harde strijd met als resultaat veel zweet, spierpijn en natuurlijk een iets schoner Nederland. Na het tellen van de vuilniszakken was het duidelijk: Afdeling Utrecht (zie ze op de fotos hier direct onder) mag zich met trots de beste afdeling van Nederland noemen! Voorlopig althans, totdat er een nieuwe afdelingenbattle plaats zal vinden… Gefeliciteerd!

 



Vacatures najaarscongres Landelijk Bestuur

Ook bij dit najaarcongres treden een aantal bestuursleden af. De functies die vrijkomen zijn: bestuurslid pers en promo, bestuurslid vorming en ontwikkeling en penningmeester. Hieronder vind je een korte omschrijving van de functies en bij wie je terecht kan voor vragen.

Wil je solliciteren? Mail dan naar sollicitatie@pinkpolitiek.nl met een (korte motivatie) en je CV.
Let op! De deadline voor solliciteren is 22 september!

 

Pers en Promo

Als bestuurslid Pers & Promo ben je verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie, het naar buiten brengen van onze standpunten en de profilering van de vereniging via voornamelijk social media. Ook ben je verantwoordelijk voor ons promotiemateriaal, van design tot aan verspreiding. Aangezien dit een behoorlijk takenpakket is, zal dit bestuurslid ondersteund worden door het productieteam, die content aan zal leveren voor op de social media en eventueel via andere kanalen. Dit betekent dat dit bestuurslid dit team coördineert en zo taken uit handen kan geven. Pers & promo is een functie die voortkomt uit de herstructurering van het bestuur in februari dit jaar. Dat betekent dat de functie nog een geconsolideerde vorm moet krijgen en dat het af en toe onduidelijk kan zijn welke taken je precies toekomen. Neem voor vragen contact op met Fee Schot (perspromo@pinkpolitiek.nl).

Vorming en Ontwikkeling

Als bestuurslid Vorming & Ontwikkeling is je taak het organiseren van trainingen en de politieke scholing van de leden. Als uitgangspunt houd je je bezig met alles dat iets of iemand vormt of ontwikkelt. Hiernaast zal dit bestuurslid zich bezighouden met de structuur van de vereniging, processen, protocollen en inclusiviteit. Vorming & ontwikkeling is een functie die voortkomt uit de herstructurering van het bestuur in februari dit jaar. Dat betekent dat de functie nog een geconsolideerde vorm moet krijgen en dat het af en toe onduidelijk kan zijn welke taken je precies toekomen. Neem voor vragen contact op met Fee Schot (vorming@pinkpolitiek.nl).

Penningmeester

Als Penningmeester ben je (eind)verantwoordelijk voor alle financiële transacties van de vereniging. Je bepaalt samen met het bestuur de jaarplannen en maakt een daarbij horende begroting. Daarnaast houd je de boekhouding bij in Exact Online en produceer je een jaarrekening ter verantwoording aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Je hebt contact met de kascommissie, onze administratief medewerker (bijvoorbeeld inzake welkomstcadeaus voor leden en de ledenadministratie, als input voor de financiële administratie), de accountant, de Partij voor de Dieren en (bestuurs)leden met vragen. Je behandelt de declaraties van leden en betaalt facturen. Samen met de voorzitter en secretaris ben je deel van het kernbestuur en word je ook ingeschreven bij de KvK. Als bestuurslid draag je ook mede een flinke hoeveelheid aan gedeelde verantwoordelijkheden. Neem voor vragen contact op met Indra (penningmeester@pinkpolitiek.nl).

Interactieve kookworkshop met Martine van Haperen

Na de succesvolle verkiezingen hebben wij op 20 maart vegan food professional Martine van Haperen (vegetus.nl , gewoonvegan.nl, PvdD Zaanstad) uitgenodigd voor een lezing én een interactieve kookworkshop. Samen hebben wij op deze avond via de live-stream eten kunnen bereiden. We hebben een lekkere budget-vriendelijke tempeh saté & een vegan-kaasnachosaus gemaakt.

Sanne Watson: “Vooraf aan het koken, kregen we een lezing over de ins en outs van vegan eten. Hoe pak ik dit aan? Waar let ik op? Wat kan ik eten? Dit was heel leerzame informatie en Martine vulde dit aan met antwoorden op al onze vragen. Daarna kwam het leukste deel: samen koken! Martine had ons de recepten vooraf gemaild, dus ik stond voorbereid in de keuken klaar. Martine loodste ons stap voor stap er doorheen en als eindresultaat had ik nachoships met vegan kaassaus en heerlijke saté gemaakt (satésaus ga ik dus echt vaker zelfmaken!! Heel lekker en eigenlijk ook heel makkelijk). Daarna begon natuurlijk het echte feest: opeten wat we hadden gemaakt. Het was een gezellige, leerzame én smakelijke avond :)”

Studentenverkiezingsdebat 8 maart 2021

Op een regenachtige maandagavond deden Menno Brouwer (PvdD Friesland) en Samantha Boxman (PINK! Noord-Nederland) mee aan een studentendebat in Leeuwarden. De bedoeling van dit debat was om jongeren te informeren en motiveren om op 17 maart te gaan stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen.

Naast Partij voor de Dieren/PINK! deden ook GroenLinks/DWARS, D66/JD, CDA/CDJA, Partij voor de Arbeid/JS en VVD/JOVD mee. In totaal waren er zes stellingen waarover in tweetallen werd gedebatteerd. Stelling vijf en zes waren weggelegd voor ons. Stelling vijf luidde als volgt: ‘Bestaande landbouwgrond moet gebruikt worden om nieuwe woningen op te bouwen’. De tegenstander was D66/JD. De Partij voor de Dieren en PINK! zijn hier uiteraard voorstander van, maar gaven aan dat er óók landbouwgrond opgeofferd moet worden voor meer natuur en het herstel van biodiversiteit. D66/JD zag meer als een noodoplossing als echt niks anders meer mogelijk is.

De volgende en tevens laatste stelling waarover gedebatteerd werd had betrekking op de Europese Unie: ‘Er moeten geen nieuwe lidstaten aan de Europese Unie worden toegevoegd’. Deze stelling werd samen met PvdA/JS besproken. Waar wij Eurokritisch zijn en tegen een verdere uitbreiding van de EU zijn, blijkt PvdA het juist een goed idee te vinden. Kanttekening die zij gaven was dat het wel landen moesten zijn die onze normen en waarden accepteren, hanteren en respecteren.

Het was een avond vol gezelligheid en gezonde strijd om jongeren op te roepen te gaan stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Fragmenten uit het debat zijn op de onderstaande links te zien:

Stelling 1: https://vimeo.com/537167243/91d5a0fc20

Stelling 2: https://vimeo.com/537167618/e504cd3268

Stelling 3: https://vimeo.com/537167979/fadbb4cba9

Stelling 4: https://vimeo.com/537168337/e6de732b1c

Stelling 5: https://vimeo.com/537168761/6d1ae2bb08

Stelling 6:  https://vimeo.com/537169289/6e278e8534

Red de zwanen. Stop de jacht!

De provincie Friesland heeft toestemming verleend om de rest van het jaar, in bijna de hele provincie, knobbelzwanen af te schieten. Dit laten wij niet zomaar gebeuren. Hierom tekent PINK! Noord-Nederland, samen met tien andere organisaties, bezwaar aan!

Red de zwanen. Stop de jacht!

 

Update: Het is gelukt! De zwanen zijn gered!

Het is gelukt! De zwanen zijn gered! Tijdens onze bezwaarprocedure heeft Animal Rights NL de zaak naar de rechter gebracht. Zoals verwacht was de rechter het met hen eens. Hiermee is er officieel een streep door het besluit gezet, en blijft jacht op knobbelzwanen in Friesland verboden. Wij zijn hier natuurlijk enorm blij mee, dus Animal Rights NL, bedankt!

Originele tekst:

 

Faunabeheereenheid Fryslân heeft van de provincie Fryslân toestemming gekregen om het hele jaar in bijna de hele provincie knobbelzwanen te doden. Dit zou nodig zijn omdat gewassen beschermd moeten worden. Dit besluit is volkomen buitensporig, en wat ons betreft onacceptabel. Zwanen vormen niet 365 dagen per jaar, op elk stukje grond van Friesland een bedreiging voor gewassen. Een besluit dat zwanen dan toch het hele jaar, in de hele provincie afgeschoten mogen worden is onrechtmatig – dat heeft de rechter in 2017 al bepaald.

Er zijn veel diervriendelijke methoden beschikbaar om zwanen bij gewassen weg te houden, zonder dat daarbij doden hoeven te vallen. Wat ons betreft moeten deze worden ingezet. Zo kunnen de gewassen worden beschermd, zonder dat zwanen hier zwaar emotioneel en fysiek leed voor moeten ervaren. Hierom tekenen wij bezwaar aan bij de provincie Fryslân tegen dit besluit. Ons volledige bezwaarschrift vindt je hieronder.

Wij doen dit echter niet alleen. Samen sta je sterk! Hierom zijn we enorm blij en dankbaar dat we dit samen met tien andere organisaties kunnen doen. Samen voor de zwanen!

logo PINK! Noord-Nederland
PINK! Noord-Nederland

logo VeggieSquad
VeggieSquad

logo Animal Earth
Animal Earth

logo Stichting Ganzenbescherming Nederland
Stichting Ganzenbescherming Nederland

logo Vogelwerkgroep Hollanderwijk
Vogelwerkgroep Hollanderwijk

logo Extinction Rebellion Leeuwarden
Extinction Rebellion Leeuwarden

logo Stichting Gaasterlân Natuerlân 
Stichting Gaasterlân Natuerlân

logo Stichting Akka's Ganzenparadijs
Stichting Akka’s Ganzenparadijs

logo Vegan Hacktivists UPDATED
Vegan Hacktivists

logo Stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren
Stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren

Dat Kan Anders

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Voor Boeren, Tegen Intensieve Veeteelt

Opiniestuk door Tyler Rozema, bestuurslid afdeling Noord-Nederland 2019.

 

Vandaag hebben duizenden boeren geprotesteerd in Den Haag. Zij zijn boos omdat zij vaak worden aangewezen als milieuvervuilers. Meerdere partijen, zoals de Partij voor de Dieren en GroenLinks, kaarten dit al langere tijd aan, en het aansluiten van D66 bij onze kant met het woord van Tjeerd de Groot lijkt de druppel te zijn geweest voor vele boeren in Nederland.

PINK! respecteert deze actie. Iedereen heeft het recht om te protesteren, dus ook deze boeren. Wij willen dit moment nemen om onze visie te delen: Wij zijn tegen intensieve veeteelt, maar niet tegen boeren.

Het feit is en blijft dat de bio-industrie en de productie van dierlijke producten de grootste vervuilende factoren ter wereld zijn. Dit is door de wetenschap al meermaals aangetoond, dat kunnen we niet ontkennen. Het inkrimpen van de veestapel en de overstap naar een plantaardig(er) dieet zijn essentiële stappen in het bevechten van de klimaatcrisis en het leefbaar houden van de planeet.

Natuurlijk willen we echter niet dat de boer alleen komt te staan. Natuurlijk willen wij niet dat boeren hun inkomensbron weg moeten doen en het daarna maar uit moeten zoeken. De boeren zijn grotendeels slachtoffer van het huidige systeem.

De prijs van dierlijke producten als vlees en zuivel is absurd laag. De concurrentie van spotgoedkope producenten uit het buitenland in combinatie met de uitknijping door supermarkten dwingt de Nederlandse boeren om hun veestapels zo extreem groot en niet diervriendelijk mogelijk te maken om het hoofd boven water te kunnen houden.

PINK! wil over naar een agrarisch systeem waar dit niet nodig is. Wij willen over op een systeem waar de boeren een eerlijke prijs krijgen voor de producten die zij leveren. Wij willen af van de buitenlandse import van dierlijke producten en producten bestemd voor de veeteelt. Wij willen dat overheidssubsidies niet langer worden gebruikt om de prijs van dierlijke producten kunstmatig laag te houden, maar om boeren te ondersteunen in de transitie naar een duurzame vorm van landbouw waarmee zij toch een fatsoenlijk en eerlijk inkomen kunnen verdienen.

Wij zijn het niet eens met het huidige landbouwsysteem, en wij willen werken aan oplossingen waarbij het welzijn van dieren en de planeet altijd wordt gegarandeerd. Maar vanzelfsprekend willen wij niet dat de boeren hierbij ondergesneeuwd raken. Ook bij een duurzaam systeem is hun verdienste in de voedselvoorziening essentieel. Het systeem moet om, maar ook in dit nieuwe systeem zijn boeren nodig. Boeren die de ruimte hebben om hun werk te doen op zo’n manier dat dieren de ruimte hebben om hun natuurlijke gedrag te vertonen, en de planeet leefbaar blijft.

Wij hopen alleen dat boeren ook graag een deel van dit nieuwe systeem willen zijn.

Meer informatie over onze visie op landbouw kun je vinden op deze pagina.

 
 
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn

Mars voor de sluiting van de slachthuizen

Door Ilja van Voorst

De mars voor de sluiting van de slachthuizen zou beginnen om 13:00. Nou ja, dat dachten we. Het verzamelen begon al vanaf 13:00, maar de speeches begonnen pas om 14:00 en weer een half uur later konden we eindelijk beginnen met lopen. In de hitte van de dag was anderhalf uur wachten best lang, maar de vegan taartjes die verkocht werden, maakten het draaglijk.

 

Toen gingen we uiteindelijk lopen en wat een energie! Het was dan wel warm, maar dat hield niemand tegen om leus na leus te blijven roepen. De PINK!-vlag werd natuurlijk ook gedragen, want het moge duidelijk zijn: ook PINK! wil de slachthuizen sluiten.

 

Aangekomen op het Museumplein vond de eerste die-in plaats. Met de zon fel op onze gezichten was dat erg warm (ik kreeg nog meer medelijden met de dieren die in de zon op de transportwagens moeten wachten!). Maar het belangrijkste is dat dit geluid plus de folders en een korte gesprekken hopelijk wat mensen van het publiek aan het denken heeft gezet. Hierna gingen we weer terug, om op de Dam te eindigen met de tweede die-in.

Uiteindelijk sloten we de dag af door samen lekker uit eten te gaan. We hebben falafel gegeten bij CuisineClandestine10. Deze organisatie zet zich in voor ongedocumenteerde vluchtelingen. Het geld dat daar wordt opgehaald gaat volledig naar hulp voor deze vluchtelingen. Mooi dat we na onze tocht voor dierenrechten ook een kleine bijdrage konden leveren aan een strijd voor mensenrechten.