Aldi misleidt vegetariërs met nieuwe poster advertentie
Persbericht door Marjolein Moeijes, namens de politieke jongerenorganisatie PINK!
Amsterdam, 1 november 2017 – PINK!, de jongerenorganisatie van de Partij voor de Dieren heeft haar ongenoegen uitgesproken over de nieuwe posteradvertentie van de Aldi. De Aldi gebruikt een bijna exacte kopie van de groene V, het officiële Europese kenmerk voor vegetarische producten. Op de poster wordt de V echter gebruikt om kippenvlees met een schamele één Beter Leven Ster te verkopen als verantwoord en voordelig. De jongeren van PINK! noemen de advertentie misleidend en willen dat deze zo snel mogelijk weer verdwijnt.
Een brief naar Aldi
Een PINK!-lid heeft direct na het zien van de advertentie een brief gestuurd naar de Aldi met het verzoek de posters te verwijderen. De schrijfster van de brief hoopt zo verdere verwarring te voorkomen. “Het groene V’tje stelt mij normaal gesproken gerust en vertelt mij dat ik een volledig plantaardig product in handen heb, zonder enkel spoor van dierlijk leed. Ik hecht veel waarde aan mijn veganistische dieet en zou er erg ongelukkig van worden als ik straks per ongeluk op een dode kip zit te knabbelen.” De organisatie PINK! heeft laten weten haar klacht te ondersteunen en is van mening dat het hier inderdaad om een geval van misleiding gaat.
De overeenkomsten zijn tergend
De symbolen vertonen grote overeenkomsten. Het bekende V-label is een symbool dat gebruikt wordt om verschillende varianten vegetarisch en veganistisch voedsel aan te duiden. Het symbool dat Aldi gebruikt bestaat net als het V-label uit een groene V met aan het rechter uiteinde een uitstekend blaadje. Bewust of onbewust is het ontwerp van de Aldi hier zeker op geïnspireerd. “Wij gaan een klacht indienen bij het NVWA en vertrouwen erop dat deze net zo serieus zal worden genomen als de enige klacht die binnenkwam waarin stond dat de namen van vleesvervangers misleidend zijn.” zegt Kelly Mannoesingh, ook lid van PINK!.
Eén Beter Leven Ster is nog niet verantwoord
Naast het verwarrende symbool is er nog meer mis met de advertentie volgens de initiatiefnemers. “De suggestie dat vlees met één beter leven ster verantwoord is, toont zorgwekkende onverschilligheid over het welzijn van dieren. Één ster valt te vertalen naar ‘minder vreselijk’, en dat is niet hetzelfde als verantwoord” – Sebastiaan Wolswinkel (voorzitter van PINK!)